Bristen på kiropraktorer kommer fortsätta vara stor flera år framöver. Vi rustar dig med rätt kunskap.

Kiropraktorprogrammet i Stockholm är en femårig heltidsutbildning där teoretisk kunskap varvas med praktisk träning. Under utbildningen läser du ämnen som anatomi, fysiologi, idrottsmedicin och näringsfysiologi och i årskurs 4 och 5 praktiserar du dina kunskaper på högskolans egna patientklinik. Utbildningen är legitimationsgrundande.

kiropraktorho¦êgskolan19.jpg

utbildningen integrerar teori och praktik

Skandinaviska Kiropraktorhögskolans utbildning karakteriseras av höga krav på vetenskaplig evidens.

Gedigen medicinsk kunskap förmedlas såväl genom föreläsningar och seminarier som genom praktiska övningar.

Praktiska färdigheter är viktiga för en kiropraktor. Vi värdesätter nära interaktion mellan student och lärare. I utbildningen får du därför omfattande träning i mindre grupper men också på skolans patientklinik.

Undervisningen består av:

Föreläsningar som förmedlar teoretisk kunskap.
Seminarier som ger utrymme för diskussioner och egna reflektioner kring olika frågeställningar. Ett viktigt moment för den djupare förståelsen.
Laborationer där praktiska färdigheter övas och diskuteras.
Grupparbeten för att stimulera studenternas förmåga till samarbete och eget kunskapsinhämtande.
Inlämningsuppgifter samt uppsatsarbete med redovisning och opposition som ökar förmågan att hitta information, sammanställa data samt genomföra kritiska analyser.
Praktiskt arbete på kliniken för att utveckla färdigheter i patientomhändertagande.

Kiropraktorlegitimation

Efter kiropraktorprogrammets fem år krävs ytterligare ett år av praktiktjänstgöring för att bli legitimerad kiropraktor. Med en kiropraktorlegitimation kan du sedan jobba inom svensk hälso- och sjukvård eller utomlands (vissa kompletteringar kan krävas, kolla vad regelverket säger i det land du är intresserad av att jobba i).

VARFÖR kiropraktor?

Kiropraktor är ett yrke för dig som gillar människor och människokroppen. En nyutexaminerad kiropraktor har dessutom lätt att få jobb, bra betalt och stor frihet att starta egen verksamhet eller göra internationell karriär. Läs mer om kiropraktorernas ljusa framtid.

Utbildningsplan

Under kiropraktorprogrammets fem år kommer du att läsa över 60 olika kurser, bl a rörelseapparatens anatomi, nervsystemet och sinnesorganens fysiologi, ortopedi, idrottsmedicin, epidemiologi och neurologi. Ladda ner en detaljerad utbildningsplan.

Lärarna

Våra lärare i kiropraktik rekryteras bland de bästa legitimerade kiropraktorerna i Sverige och från andra internationellt välrenommerade skolor i världen. Våra lärare i medicinska ämnen kommer framför allt från det närliggande Karolinska Institutet.

Vad kan jag göra efter utbildningen?

Starta egen klinik själv eller ihop med andra.
Arbeta inom primärvårdsrehab och företagshälsovård.
Arbeta på vårdcentraler eller sjukhus.
Inrikta dig på olika specialområden som t ex rehabilitering och idrottsmedicin för att sedan kunna jobba med elitidrottare och idrottsstjärnor.
Göra internationell karriär – kiropraktiken är idag den tredje största primärvårdsgruppen i västvärlden, näst efter läkare och tandläkare.

Snabbfakta om kiropraktorprogrammet

Studieort: Stockholm (Solna), Campus Skellefteå

Studielängd: 5 år
Möjlighet till studier på 125% för att genomföra utbildningen på 4 år.

Studietakt: Heltid

Start: Höst- vår och sommar

Sista ansökningsdag: 15 maj, 15 november och 15 april

Sen ansökan: Beaktas löpande och antas i mån av plats fram till kursstart

Utbildningskostnad: 46 000 kr/termin (för utbildningsstart fr o m HT24 är terminskostnaden 48 000 kr)

Behörighet: Grundläggande samt särskild

Finansiering: Studielån & merkostnadslån

Naturvetenskapliga baskurser
För att kunna söka till kiropraktorprogrammet behöver du, förutom grundläggande behörighet, även uppfylla kraven på särskild behörighet. För dig som behöver komplettera dina betyg erbjuder högskolan specialanpassade naturvetenskapliga baskurser.

Boka studiebesök
Boka in ett personligt besök på högskolan där du får se våra lokaler, prata med lärare och studenter samt ställa alla dina frågor om stort som smått.

Intresseanmälan
Vill du att vi kontaktar dig med mer information om Kiropraktorprogrammet så gör en intresseanmälan nedan.