Antagningskrav

För att kunna söka till kiropraktorprogrammet behöver du ha grundläggande behörighet samt särskild behörighet avseende:

behorighet.jpg

Tidigare erfarenhet från sjukvård, idrottsledarutbildning samt terapeutyrken är meriterande. Om du inte uppfyller kraven på särskild behörighet finns möjlighet att komplettera dina betyg med hjälp av skolans naturvetenskapliga baskurser.

Antagning norska studenter

För att översätta de svenska kraven på särskild behörighet, se information på Samordna Opptaks hemsida.

Antagningsbesked

Antagningskommittén sammanträder efter sista ansökningsdatum. Besked om antagning beror på vilken kvot du tillhör, se nedan.

Urvalsgrupp 1, för sökande med avslutade gymnasiestudier som fyller kraven för grundläggande behörighet, skickas antagningsbesked ut senast 20 maj alternativt 20 november.

Urvalsgrupp 2, för sökande som behöver komplettera med intyg från gymnasieskola eller från vuxenutbildning för att uppfylla de grundläggande behörighetskraven, skickas antagningsbesked ut senast 20 juni alternativt 20 december.

Urvalsgrupp 3, för sökande med utländsk utbildning som inte har betyg validerade av Universitet och högskolerådet (UHR) skickas antagningsbesked ut så snart vi erhållit besked från UHR.

Sökande som inte kunnat erbjudas studieplats kvarstår som reserv fram till terminsstart. Skulle reservplats ej kunna erbjudas, återbetalas ansökningsavgiften.

Vill du förverkliga en dröm och bli kiropraktor men är orolig för att betygen inte räcker till? Kontakta oss så hjälper vi dig att hitta just din väg till drömyrket.

sen ansökan

Ansökan som inkommer efter sista ansökningsdag beaktas löpande och sökande antas i mån av plats fram till kursstart för respektive termin.