ANSÖK TILL KIROPRAKTORPROGRAMMET

Ansökan/anmälan: 🟢 ÖPPEN

Skandinaviska Kiropraktorhögskolan har utbildat kiropraktorer sedan 1983 och är idag Skandinaviens största och äldsta kiropraktiska institution. Här kommer du läsa en femårig utbildning i kiropraktik som efter ett års praktiktjänstgöring leder till legitimation. I utbildningen ingår både teoretisk och praktisk undervisning samt praktik på högskolans egen patientklinik.

Utbildningen finns på Campus Solna granne med Karolinska Institutet. Från och med hösten 2024 erbjuder vi även utbildning på Campus Skellefteå. Gör ditt val nedan.

Säkerställ att antagningskommittén kan börja behandla din ansökan genom att följa punkt 1 till 4 nedan:

1. Fyll i ansökningsformuläret ovan och välj campus samt när du vill starta.

2. Bifoga dina betyg samt eventuella intyg.

3. Skriv gärna ett personligt brev (max 1 A4) där du berättar kort om vem du är och varför du söker.

4. Betala in ansökningsavgiften á 1 000 sek till bankgiro 5810-4795. För betalning från utlandet notera följande: IBAN: SE7050000000053851005171, Swift: ESSESESS

SNABBFAKTA OM KIROPRAKTORPROGRAMMET

Studieort: Stockholm, Hagastaden
Studielängd: 5 år (40 studieveckor/år)
Studietakt: Heltid
Start: Höst-, vår- och sommar
Sen ansökan är öppen: Ansökningar beaktas löpande fram till kursstart
(ord. sista ansökningsdag: (15 maj, 15 november och 15 april)
Utbildningskostnad: 46 000 kr/termin (för utbildningsstart fr o m HT24 är terminskostnaden 48 000 kr)
Behörighet: Grundläggande samt särskild
Finansiering: Studielån & merkostnadslån

Intresseanmälan
Vill du att vi kontaktar dig med mer information om Kiropraktorprogrammet så gör en intresseanmälan nedan.

Utbildningstid
Utbildningen omfattar fem års heltidsstudier på Skandinaviska Kiropraktorhögskolan i Solna.

Utbildningskostnad

Litteratur & material
Aktuell kurslitteratur meddelas separat. Litteraturkostnaden ingår ej i kursavgiften.

Antagningskrav
För att kunna söka till kiropraktorprogrammet krävs förutom grundläggande  behörighet  även  särskild  behörighet  avseende Fysik 1a/1b1+1b2, Kemi 1 och Biologi 1 (eller Naturvetenskap 2) samt Matematik 2a/2b/2c. Tidigare erfarenhet från sjukvård, idrottsledarutbildning samt terapeutyrken är meriterande. Om du inte uppfyller kraven på särskild behörighet behöver du komplettera dina betyg med hjälp av skolans naturvetenskapliga baskurser.

Antagningsbesked
Antagningskommittén sammanträder efter sista ansökningsdatum. Besked om antagning beror på vilken kvot du tillhör, se nedan.

Urvalsgrupp 1, för sökande med avslutade gymnasiestudier som fyller kraven för grundläggande behörighet, skickas antagningsbesked ut senast 20 maj alternativt 20 november.

Urvalsgrupp 2, för sökande som behöver komplettera med intyg från gymnasieskola eller från vuxenutbildning för att uppfylla de grundläggande behörighetskraven, skickas antagningsbesked ut senast 20 juni alternativt 20 december.

Urvalsgrupp 3, för sökande med utländsk utbildning som inte har betyg validerade av Universitet och högskolerådet (UHR) skickas antagningsbesked ut så snart vi erhållit besked från UHR.

Sökande som inte kunnat erbjudas studieplats kvarstår som reserv fram till terminsstart. Skulle reservplats ej kunna erbjudas, återbetalas ansökningsavgiften.

Sen ansökan
Ansökan som inkommer efter sista ansökningsdag beaktas löpande och sökande antas i mån av plats fram till kursstart för respektive termin.

Om du inte får svar inom 5 arbetsdagar, vänligen kontakta oss på info@kiropraktorhogskolan.se eller 08-514 933 86.