Naturvetenskapliga baskurser

kiropraktorho¦êgskolan01.jpg

Om du inte uppfyller kraven på särskild behörighet finns möjlighet att komplettera dina betyg hos oss på Kiropraktorhögskolan.

För dig som saknar betyg inom alla ämnen som krävs för att uppfylla kraven för särskild behörighet finns möjlighet att söka tilläggskurser. Du blir då antagen till Kiropraktorprogrammet samt till de kurser du behöver komplettera. Du gör kompletteringen med hjälp av ett digitalt läromedel och får möjlighet att läsa i den takt som passar dig. Under ditt första år på kiropraktorutbildningen examineras du i  de kurser du behöver komplettera med.  Vi rekommenderar de digitala kurserna även till dem som redan läst dem på gymnasiet, då de utgör bra repetitionstillfällen!

Anmälan till kompletteringskurser gör du samtidigt med din ansökan till Kiropraktorprogrammet.

Våra naturvetenskapliga baskurser består av:

Kemi
Grundläggande terminologi, atomernas byggnad, grundämnen och periodiska systemet. Storheter. Syror och baser, pH-begreppet. Oxidation. Lösningar. Aggregationsformer. Energi. Ämnesomsättning. Miljökemi. Enzymer och jämviktsreaktioner. Introduktion till proteiner, fetter och kolhydrater

Biologi

Diffusion, osmos och aktiv transport. Livskriterier. Cellen och cellorganellerna samt embryologi och genetik. Människans organsystem med introduktion till mikrobiologi och immunologi.

Matematik

Symboler och räknelagar. Diagram och diagramtolkning. Sannolikhetslära och statistik.

Fysik

SI-systemet och vektorlära. Optik. Elektricitet. Termodynamik. Massa, energi, kraft och arbete. Biomekanik.

Avgift för baskurserna

1.500:- per ämne.
Betalas i samband med kursstart.

Ansök

Du ansöker till baskurserna på samma ansökningsblankett som du använder för att söka till kiropraktorprogrammet.